Приветствую Вас, Гость

 

Животное

На табасаранском

языке

Перевод на русский

язык

Селения

 

 

 

 

 

Медведь (швеъ)

аьхюр

 

старший, старейший

 

Кужник

 

аьхи авай

дедушка

Хурсатиль

 

аьхи аба

дедушка

Думуркиль

 

аьхи бай

мужик

 

Кулик, Уртиль

 

аьхи бацар ккайиб

имеющий большие лапы

Ничрас

 

аьхи ургам хъаюв

носящий большую шубу

Атрик

 

аьхи бав

бабушка

Чурдаф

 

Волк (жанавар)

гавур

неверный, поганый

 

повсеместно

 

аьхи авай

дедушка

Чурдаф

 

аьхи ибар

большие уши

 

Хурсатиль

 

аьхи ибар алиб

большие уши имеющий

Ничрас

 

ярхи ибар ккаюв

длинные уши имеющий

Кужник, Зильдик

 

гъецеркъу ибар

высохшие уши

Атрик

 

гьаякъ

 

неисправимый

Чере

 

Лиса (сул)

аьмалдар

обманщица

 

повсеместно

 

кавха

 

старшина

повсеместно

 

Заяц (чiурдин гъюр)

гучIбях, гучIурув

трусишка

повсеместно

 

сакъур

 

косой

 

Чере

 

ярхи ибар

длинные уши

 

Уртиль, Ничрас

 

аьхи ибар алур

большие уши имеющий

Хурсатиль

 

Барсук

 

гъашкъа

имеющий белое пятно

повсеместно

 

кьюб йишвхъан убкруб

с двух сторон обрезаемый

 

повсеместно

 

гере гъяйиб

с полосками на лбу

 

Ничрас

 

Косуля

ккуру (ярхи) ликар ккайиб

 

тонкие (длинные) ноги имеющая

 

Ничрас

 

Кабан (чiурдин сил)

кIеччер хьайиб

клыки имеющий

Ничрас

 

Олень

аьхи кIарчар алиб

большие рога имеющий

Ничрас

 

рижв хъадрув

 

не имеющий хвоста

 

Атрик, Хурсатиль

Как мы видим, подменные наименования обозначали характерные для данного зверя особенности повадок, строения тела и т. п.

Исследуя охотничьи язык и обряды кумыков, А. М. Аджиев и К. С. Кадыраджиев отмечают, что «первобытный охотник полагал, что, не называя зверей, на которых он собирался охотиться, а также места охоты, подменяя их подставными, условными названиями, он сможет скрыть от этого зверя свои намерения и этим достичь успеха».

Боязнь неудачной охоты рождала целый ряд магических действий, предписаний и запретов.

Перед охотой охотник молился богу. Если при выходе из дома он встречал женщину с пустым кувшином (пустота — к неудачной охоте) или пользующуюся репутацией глазливой, охотник возвращался обратно. На вопрос встречных: «Куда идёшь?» — уклончиво отвечал: «Выхожу прогуляться».

Нельзя было никому одалживать своё ружьё, переступать через него (особенно женщине). Если охотник с близкого расстояния стрелял несколько раз и не попадал в зверя, считали, что ружьё сглазили. Для снятия сглаза проводили обряд ритуального осквернения оружия: охотник мочился на ружьё. В качестве оберега под стволом, в том месте, где крепится ремень, подвешивали небольшую трубчатую кость, взятую у околевшего зверя или птицы.

Если охотились несколько человек и один из них убивал зверя, то мясо делилось поровну, а шкура доставалась победителю. Застав охотника с богатой добычей, нельзя было восклицать: «Вай-гьарай!»*. Надо было говорить: «Баркалла! Маншала!» («Да благославит тебя Аллах! Это угодно Аллаху!»). Убитому волку охотник говорил, что он из такого-то села. При этом называл любое другое, но никак не собственное. Вероятно, это объяснялось боязнью мести со стороны духа убитого зверя или его сородичей.

Божеств охоты и покровителей диких животных, типа встречающегося у многих народов Дагестана Абдала (Авдал), у табасаранцев не сохранилось. Возможно, они пришли в забвение в период господства исламской религии. Об их существовании можно судить по некоторым косвенным признакам. Так, в лесу нельзя шуметь, свистеть (дух леса любит тишину) — разозлишь и привлечёшь медведя (бога в облике животного). Нельзя также срезать и держать в руке ивовую палку — привлечёшь волков. Возможно, что ивовая палка была атрибутом бога-патрона волков.

У табасаранцев и до сих пор существует убеждение, что в священном лесу дичь неуязвима для пуль охотников. Если охотник трижды стрелял в стоящего перед ним зверя и не попадал в него, значит либо лес «чистый», священный, либо зверь. Рассказывают, что некий охотник преследовал раненого зайца. Косому удалось добежать до священного леса «Ванихъ-прар», что между селениями Ничрас и Чере, и на глазах у изумлённого охотника он обратился в белобородого старца. Когда старец начал утирать рукавом окровавленное лицо, охотник понял, что подстрелил святого («в мусульманской религии тоже есть представления о святых, принимающих облик животных») и в ужасе убежал.

Как и у других дагестанцев, у табасаранцев части тела (морды, лапы, хвосты, шкуры, когти, клыки и т. д.) диких животных до сих пор используются как обереги от сглаза, злых духов и в народной медицине.

Таким образом, охота как вид промысла породила в прошлом целый комплекс верований, восходящих к магии, тотемизму, промысловому культу и т. д. Обезлесение и оскудение лесных запасов и дичи свело на нет роль охоты в хозяйственных занятиях табасаранцев. В наше время охота — один из способов времяпровождения немногих охотников-любителей.

Табасаранский народ имел и свой календарь.

Ухнарин календарь на 2009г

Багарихьди Табасаран райондин Хюрикк гъулан агьали Ражаб Мягьямедовди, чан хиларигъ гъяйи «Табасарандин нурар» газатдик кайи «2009-пи йисаз вуйи ухнарин календарь» улупури, дидик кайи саб бязи камивалариина йиз фикир жалб гъапIнийи.

Сабпи гьацI

1.ЦIижан 21-пи январь – 1-пи февраль.

2. Таршан 2-пи февраль – 13-пи февраль.

3. Куршан 14-пи февраль – 25-пи февраль.

4. Хяллин 26-пи февраль – 9-пи март.

5. Дакьракьин 10-пи март – 21-пи март.

6. Мулухдин 22-пи март – 2-пи апрель.

7. Хилин 3-пи апрел – 14-пи апрель.

8.Даркъан 15-пи апрель – 26-пи апрель.

9. Иран 27-пи апрель – 8-пи май.

10.ДумуркIин 9-пи май – 20-пи май.

Кьюрдун ухнар майдин вазлин 20-пи йигъан ккудукIуру. Думу йигъ гьербе ву. Хъасин гьисабнаъ адру йигъар ккергъру. Дурарин кьадар, ухьу гъапиганси, 62 йигъ ву. Майдин вазлин 21-пи йигълан хъюгъну, гьисабнаъ адру 62 йигъар гьисаб апIуру, хъасин хьадан ухнар – думуркIин – ухнилан ккергъру. 2009-пи йисан думуркIин 1-пи йигъ июль вазлин 22-пи йигъ’ин алабхъуру. Думу йигъра гьербе ву.

Кьюбпи гьацI

1. ДумуркIин 22-пи июль – 2-пи авгъуст.

2. Иран 3-пи авгъуст – 14-пи авгъуст.

3. Даркъан 15-пи авгъуст – 26-пи авгъуст.

4. Хилин 27-пи авгъуст – 7-пи сентябрь.

5. Мулухдин 8-пи сентябрь – 19-пи сентябрь.

6. Дакьракьин 20-пи сентябрь – 1-пи октябрь.

7. Хяллин 2-пи октябрь – 13-пи октябрь.

8. Куршан 14-пи окятбрь – 25-пи октябрь.

9. Таршан 26-пи октябрь – 6-пи ноябрь.

10. ЦIижан 7-пи ноябрь – 18-пи ноябрь.

18-пи ноябриъ хьадан ухнар ккудукIуру. Му йигъра гьербе ву. Гьаци дубхьну ккунду. Кьюрдун ва хьадан ухнариъ уьмуми гьисабниинди 240 йигъ гьисаб шула, хъа гьяспикк ккадрудар – 124.

Кьюрдун йигъар мичIлидар шулу. Му йигъари жанаврар лижарди лицуру. Таршандиъ йифар ургъуру, хъа куршандиъ дурар ерцIуру. Хяллин йигъари хутIлар хъадакиш, мягьсул ужуб шулу. Му йигъари ацIу йифар гъапIиш, йис бегьерлуб шулу. Дакьракьин йигъари аьхъю гъабхьиш, кьунан кIарч тIубкIуру, кIури шулу, хъа мани гъабхьиш, гамуш араъ дабхъру кIура. Му йигъари хутIлариъ аьхю харар урзури шуйи. Мулухдин йигъари хътабку хутIил ижми шул. Му йигъари хутIил хътабкуб нежбрари кьабул апIури гъахьундар. Хилин йигъари пеълин хил аьбхюзкьан мархь гъубгъиш, дюн’я авадан шул. Даркъан йигъар хутIил хътабкуз ужудар ву. Хулар элеркру гакIвлар му йигъари алдатIуз хай шулдар. Иран йигъари картфар кивру, нюрх ва жара кIул али мягьсулар урзуру. Кьюрдун думуркIин йигъари хутIлиъ дукI убзуру, хъа хьадан думуркIиъди кIул али мягьсулар вари хъуркьру. Иран йигъари чмил уьру хьуз хъюбгъру. Даркъан йигъари жихир исккан кюлеригъра, заан кюлеригъра сабси хъубкьри шулу. Хилин йигъар бегьер уч апIру вахт ву. Му йигъари хутIил хъадабкиш, мягьсул авадануб шулу. Кьюрдун мулухдин йигъари алдатIу тIуларин арчил 2 йисан пуч даршули гъубзди, хъа хьадан мулухдин йигъари алдатIу тIуларин – 5 йисан. Мулухдин йигъари бакришнариз гакIвлар алдатIур, дурарик камк даршул, гьадмуган хьадра ккудубкIуру. Дакьракьин йигъар гадар апIру вахт ву. Му йигъари гъапIу чIуру хуттарин учIвруб шубуд йисан хинкIарик капIуз шлу къайдайиъ гъубзру. Куршан йигъар рягънариъ кьюрдуз хю рябгърудар ву. Чвлин цIижаъди хутIил хъадабкиш, руг гъюдлиди гъубзру. Таршан ва цIижан йигъар улукьувал инсанариз рягънин зулднар мирккарихъди дисувалиинди аьгъю шули гъахьну.

Кьюрдун даркъан йигъари ярквраъ кIаж кьюлан ибси адабшвур, иран йигъари ярквран ранг дигиш шул. ДумуркIин йигъари гьаригъ кIаж бегьем дубкьур.

- Ухнарин календариинди, - гъапнийи дугъу, - йискьубаъ 364-365 йигъ ади ккунду, хъа мушваъ йигъар гьуркIри адар. Му календариинди йискьубаъ айидар анжагъ 302 йигътIан дар. Йискьубан йигъар гьудрукIбан себебра гьадму вуки, му календариъ гьисабнаъ адру йигъар 72-тIан адар. Дурар 124 йигъ духьну ккунду. Ухнарин йигъар гьисаб апIбаъра саб бязи гъалатIар деетна, - аьлава гъапIнийи дугъу.

Р.Мягьямедовдин гафариинди, йискьубаъ 10 ухин шулу, хъа гьар ухниъ 12 йигъ шули аьдат ву. Сабпи ухин цIижан гьисаб шула. ЦIижандин 1-пи йигъ гьербе дубхьну ккунду. Думу йигъ январь вазлин 17-23-пи йигъарикан сабдиин алабхъуру. Аьхиримжи ухин думуркIин ву. Дидин ккудубкIру йигъра гьербе ву.

ДумутIанна гъайри, йискьубаъ гьисабнаъ адру йигъарра а (хьадан ва кьюрдун ухнариъ жа-жаради). 62 гьисабнаъ адру йигъ кьюрдун ухнарихъди, 62-хьадан ухнарихъди шула. Эгер февраль ваз 29 йигъ айиб гъабхьиш, кьюрдун ухнарихъ хъайи гьисабнаъ адру йигъариин сабсана йигъ иливуру. Вари гьисабнаъ адру йигъарин кьадар I24-I25 шулу. 2009-пи йисандин ухнарин календарь гьамциб дубхьну ккунду:

Табасаранскому народу есть чем и кем гордиться - это древняя история, беспрерывная борьба против иноземных захватчиков, исторические связи с соседями, известные личности, уникальная культура, красивейшая природа, искреннее гостеприимство и самое главное – трудолюбивые, добросовестные, приветливые люди.